מה עושים באומן בראש השנה- המדריך המקוצר

מערכת שורש  כט שבט, תשעט  2/4/2019

אז מה בעצם עושים באומן בראש השנה?
.......................

עבור רבים, תחילתה של שנה חדשה היא המועד לטוס לאומן – המקום בו שוכן קברו של רבי נחמן מברסלב. אלפים מחסידיו של מייסד התנועה וגם מי שפשוט רוצה להשתתף באירוע הייחודי ולהיות חלק מהחברותא, עולים מדי שנה לקברו של הצדיק הטמון באדמתה של העיר בקטנה במרכז אוקראינה, מרחק 3 שעות נסיעה מקייב. מדובר בחוויה רוחנית בלתי נשכחת.

ציווי ראש השנה וחשיבות ההגעה לאומן בתקופה זו
רבי נחמן מברסלב המכונה "הציון הקדוש" היה נכדו של הבעל שם טוב, אדמו"ר ומייסדה של חסידות ברסלב. בהיותו בן 30 עבר להתגורר בברסלב בה יצא שמו לעולם ועל שמה גם נקראת שיטתו, בברסלב הוא גם פגש את תלמידו רבי נתן. אין ספק שהוא סלל דרכים חדשות בחסידות ובאמרותיו הדגיש רבות את חשיבות השמחה.
בשנת 1802 עבר רבי נחמן מברסלב באומן ושמע על הטבח הנוראי שאירוע בעיר בשנת 1678 במהלך מרד היידמקים, אז הוא גם החליט שייקבר בעיר ביחד עם הקדושים.
בהיותו בן 36 חלה בשחפת ובאין מענה למחלה בתקופה ההיא כשנתיים לאחר מכן נפטר. כחצי שנה לפני סוף ימיו עבר להתגורר באומן וציווה על חסידיו שיבואו לקברו, להתפלל וללמוד בקבר. הוא אף הבטיח שמי שיבוא לקבר ויתן פרוטה לצדקה ויאמר את עשרה מזמורי התהילים שתיקן, הוא יוציא אותו גם משאול התחתית.

רצונו והבטחותיו של הרבי, שיפקדו את קברו "“איש בל יעדר!” היא זו שמביאה במהלך ראש השנה באומן עשרות אלפי אנשים מקצוות תבל. ומדוע בתקופה זו של השנה? כי רבי נחמן ציין, בין היתר, שבראש השנה יש לו כוח מיוחד "להמתיק את הדינים הרעים" וכן "הראש השנה שלי עולה על הכל. והיה פלא אצלי, מאחר שהמקורבים שלי מאמינים לי, ולמה לא יזהרו כל האנשים המקורבים אלי, שיהיו כולם על ראש השנה, איש לא יעדר? כי כל הענין שלי הוא רק ראש השנה".

מאז, לקראת תחילתה של שנה חדשה, עולים גברים ונשים, ילדים וקשישים, מכל העולם לקברו של הרבי באומן ואת המסע המכונה "הקיבוץ" מלווה המצווה הגדולה להיות בשמחה. מהן הפעילויות המרכזיות של ביקור באומן בראש השנה?
אין ספק שמעמד התשליך הטקס המסורתי המרכזי עומד בלב הפעילות באומן. במהלך טקס התפילה הרבבות המגיעים לאומן משליכים לאגם (הקרוב לעיר) באופן סמלי את חטאיהם. מדובר בקריאת עשרה פרקי תהילים שבחר הרבי והקריאה היא משותפת וקול הקריאה נשמע למרחקים - חוויה עוצמתית שקשה לתאר במילים.

התעלות רוחנית בקריאת התיקון הכללי
רבים מגיעים להתפלל גם בבית המדרש "הקלויז" שעל ציון וקריאת שמע ישראל על קברו של הרב.
גולת הכותרת של הנסיעה לאומן היא תפילת התיקון הכללי, שחיבר רבי נחמן המתקיימת ברחוב פושקינא קרוב לקברו. התיקון הכללי הוא עשרה מזמורי תהילים ולפי תורתו של רבי נחמן, כשמזמורים אלה נאמרים יחד הם "תיקון גמור ומעיל מאוד". עשרת המזמורים הם: ט"ז, ל"ב, מ"א, מ"ב, נ"ט, ע"ז, צ', ק"ה, קל"ז וק"נ. ורבי נחמן אמר שבכוחם של מזמורים אלה היא לתקן את עשרת כוחות הנפש ולהזרים לתוכם רוחניות ושמחה.

בעיר אומן ראש השנה, תמצאו הכנסות אורחים בהם אפשר לקבל, כמעט בכל שעות היממה שתיה חמה, קרה וכיבוד קל ובערב ראש השנה מתקיימת חלוקת סעודות חג ארוזות. כמו כן, יש מקווה טהרה, מרפאה וכיכר פושקינא הופכת למעין שוק קטן בו ניתן לרכוש טליות, כיפות, אוכל מבושל, ספרי ברסלב ועוד מזכרות מהחוויה הייחודית של ראש השנה באומן.